Crosskart
Beskrivning: Det var Erland Andersson som kom på idén med crosskart. Det tog ett tag innan han fick gehör för sin idé. Tre testtävlingar genomfördes 1986, och sen dess har det bara rullat på. Man började köra en serie, Svenska cupen. 1992 fick man ett Riksmäster skap och 1998 fick crosskart äntligen SM status. Det finns alltså tre olika klasser. 125cc tvåtakt, 250cc tvåtakt och 500cc fyrtakt. I 250 och 500cc klassen ska motorn hörstamma från en serietillverkad crosscykel. Där är fri trimning tillåten så när som på överladdning. 125cc klassen är en junior klass. Där får man börja köra från och med det år man fyller 12 år. I seniror klassen (250 0ch 500cc) får man börja köra från och med det år man fyller 16. Kartarna är uppbyggda av stålrör, karossen är gjord av glasfiber eller plåt. Bakaxeln ska vara stel och ingen differential är tillåten, broms får endast finnas på bakhjulen (!).
Nu till hur tävlingarna går till. Tävlingarna körs på rallycross eller bättre folkrace bannor. Det förekommer även backtävlingar och sprintrace. Varje förare börjar med att köra tre kvalheat. I kvalen startar man i tre led med tre förare i varje. Varje förare får starta en gång från vardera led. I finalen är det fyra led. De tolv bästa förarna i varje klass går vidare till final.
Avslutningsvis kan man säga att crosskart är en billig motorsport. Kartarna är väldigt snabba, varvtiderna är i klass med de snabbaste rallycrossbilarna. Den kraftiga skyddsburen gör kartarna mycket säkra, speciellt med tanke på kartarnas låga vikt.